Cusco - "i hjärtat av inka"

Ska jag vara ärlig så har jag inte läst på så mycket om staden. Det är mest för att jag inte vill bygga upp några förväntningar. Jag föredrar att själv utforska och bilda min egen uppfattning. Men för att ta med er på min resa så har jag samlat lite information om staden.

Min tremånaders hemstad, Cusco, befinner sig på 3,400 meter ovanför havsytan, omringat av berg och dalar. Och räknas därmed till en av världens högst belägna städer. Staden har ca 300,000 invånare, till största delen indianfolk och historian om staden börjar vid 1200 e.Kr. Staden har en mängd skatter att erbjuda, bland annat utsikt över Anderna, kända Inka ruiner och magiska ruiner av Machu Picchu.

Som sagt är Cusco ett hem för hundratusentals invånare och därmed inte en liten stad. Men själva stadskärnan är hyfsat liten och därför också lättillgänglig till fots, med andra ord gjord för strosande och promenader (I love it!). Staden är fortfarande en ganska orörd stad i sig och har därmed inte ännu blivit attackerad av internationella storkedjor, vilket betyder att restauranger, affärer och byggnader ger ett äkta Peruanskt intryck. När jag i början av min bokningsprocess tittade på städer att åka till önskade jag att inte få komma till ett turistmecka och Cusco är långt ifrån detta, det vandrar äventyrare i staden som vill se stadens magik och charm och hittar boende för natten innan de fortsätter mot Macchu Picchu, med det är sann kulturturism. Och det existerar, som jag förstår, till en vettig del.

Staden erbjuder mängder av ståtliga katedraler och kyrkor liksom museér och lokala marknader. Staden är uppbyggd kring Plaza de Armas där de flesta restauranger, affärer och uteställen ligger. Trots att jag lärt mig att de bästa restaurangerna gömmer sig mellan alla smala kullerstensgator. Med spännande mat, låga priser och magisk omgivning och främst sann peruansk anda. Att bero på mat är en av landets speciella delikatesser - grillat marsvin - och i och med att jag kommer att bo i värdfamilj så lär jag ju behöva pröva på denna rätt. Det lär kanske, jag säger bara kanske - för vem vet, inte bli den mest delikata smakupplevelsen men so far den mest speciella.

Klimatet under min vistelse kommer att vara som våren här hemma i Sverige. En vanlig dag ligger runt 15 -20 grader. Medan nätterna kan vara kalla, runt 0 gradigt. Då Cusco ligger på en så pass hög höjd, så är luften väldigt väldigt tunn och det gör att det tar ett tag att vänja sig vid andningen. Många upplever höjdrädsla. Men efter ett par dagar och med ett lugnande te, Coco, som sägs göra susen, så ska det vara som vanligt igen.













kram så länge






Kommentarer
Postat av: Karin

Vad roligt Johanna! :)

Duktigt av dig att läsa på trots allt!;)

Det kommer nog vara lite jobbigt att promenera i början innan du vant dig vid höjden, men du har ju tid på dig kan man lugnt säga;) Coca-tet du pratade om är från coca-bladen, ofta lägger man bara in en liten bunt blad på tungan, tuggar lite och trycker upp under läppen, tar bättre:) Olagligt att ta hem till sverige, undrar om det kanske tom anses som en drog här, men så illa är det inte, något mitt emellan te och gräs i "drog-skalan", men nog närmare te skulle jag gissa. Du kommer troligen behövda det i början iaf, man brukar få en väldig huvudvärk första dagen/dagarna, coca-bladen gör att ådrorna sväller lite och blodet rinner då snabbare eller något i den stilen.

Cusco är jättefint så du har valt helt rätt. Tro det eller ej, men väldigt bra uteliv också, samtidigt som det behåller sin charm o sitt lugn om dagarna.

Hoppas nu du får en jättebra resa, och att du tar väl hand om dig! Ta med dig en safespray i handväskan! (Annars kör latinokvinnorna själva med stenar i handväskan(sant!!:p)men kan ju bli lite tungt!) Quidate!



Massa kramar och lycka till från Karin!

2011-02-23 @ 22:13:46
Postat av: malin

Hihi härligt gumman!

Och jag kommer följa dig!!

synd att vi inte hinner ses innan du åker... :( puss!

2011-02-24 @ 19:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0