Förberedelser sammanfattning

Hej alla fina som kikat in på min blogg och intresserat sig för vad jag ska göra!

Idag blir det ingen videodagbok utan istället tänkte jag skriva ner lite hur det gick till när jag bokade resan.

Jag får ofta frågan: Peru? Hur kom du på att åka dit? Och jag har inte ett självklart svar. Det kändes bara rätt. När jag i höstas började fundera på att ta mina drömmar till förverkligande så önskade jag att kombinera min voluntärvistelse med spanskastudier. Och Sydamerika, mestadels spansktalande, är en kontinent jag aldrig besökt förr, så det kändes nytt och spännande och jag valde att börja titta på voluntär- och språkskoleplaceringar där. Då jag har ett fadderbarn i Bolivia i staden Cochambaba kändes det till en början givet att åka dit då jag länge velat hälsa på henne under de tio år jag gett stöd åt henne. Men då Bolivia är ett relativt ostabilt land som lidit av mycket korruption och politisk instabilitet kände jag för att spara de drömmarna till senare.

Jag intresserar mig mycket för andra kulturer och dess historia och har en lista hemma på alla de världsarv i världen jag skulle vilja besöka. Inkaleden och ruinerna av Inkastaden, Macchu Picchu, sträcker sig genom Peru och är idag en av de sju nya underverken på Unescos världsarvslista. Ta bara en titt på min header, visst ser det fantastiskt ut! Och jag vet att de som besökt Macchu Picchu starkt kan rekomendera det. Så det var efter att jag läst om detta jag började titta närmare på Peru och när jag tillslut började läsa om projektet språkstudier och voluntär i Cusco fastnade jag direkt. Det kändes bara helt rätt.

Hur gick jag till väga?
När jag bestämt mig för Peru, i stora drag, kontaktade jag flera organisationer och bestämde möte. Jag träffade tre stycken innan jag bestämde mig för att åka med organisationen el Puente, som drivs av svenskan Rita, som annordnar språkresor, äventyrsresor och voluntärresor till Latinamerika! Jag fastnade direkt för det engagemang Rita hade för att jag skulle åka iväg och hur mycket tid hon la på att hjälpa mig. Det var ovärderligt och jag kände att jag inte stod själv i processen. När jag bestämt mig för att åka med el Puente började själva ansökningsprocessen där jag fick fylla i en reservation och svara på en massa frågor. De handlade om allt från hur mycket spanska jag kände till, vad jag ansåg att kulturchock var, vad jag trodde skulle bli mina utmaningar etc. När jag sedan blivit antagen till mina 12 veckor började jag att kolla på flygresor. (flygresan ingår sällan då du bokar en voluntärresa) Jag kontaktade STA Travel (som har butiker i fyra städer i Sverige: Sthlm, Lund, Uppslaga och Gbg) och fick en skräddarsydd resa just anpassad efter mina önskemål och funderingar.

I min voluntärplacering med el Puente ingår det:
4 veckors obligatoriska spanskastudier i grupp alt. privat
8 veckors voluntärplacering
12 veckors boende i värdfamilj med tre mål om dagen
4 veckors salsakurs
Introduktion i staden
Stöd 24/7 av lokal arbetare

Ingår inte:
Flygresa
Vaccinationer
Försäkringar

Vaccinationer
Rekommenderade vaccinationer när man åker till Sydamerika är många. En del utav dem får vi i Sverige gratis under vår skoltid och jag har valt att fylla på några för att få ett fullt skydd när jag åker iväg. Andra kallas resevaccin som jag tagit genom att kontakta min lokala vaccinationsbyrå.
Jag har inför resan tagit:
Hepatit A och B - mot virus
Gula febern - mot leverinflamation
Tyfoid - mot tarminfektion
Dukoral
- mot magsjuka orsakat av kolera
Drifteri - mot infektionssjukdommar
samt fyllt på en dos av Stelkramp då det rekommenderas att göra efter 20 års ålder för ett fullt skydd. Jag har även med mig Malariatabletter trots att jag inte ska vistas på de låga höjder där Malaria existerar.

Försäkringar
Jag har tecknat försäkring med Goudas reseförsäkringar, de har en mängd försäkringar som passar de resemålet man önskas åka iväg på. Jag tecknade Ungdomsreseförsäkring Worldwide till min hemförsäkring. Vilket innebär att jag har ett fullt, bokstavligt talat fullt skydd, om något otippat skulle hända. Det täcker läkarkostnader, olycksfall, överfall, baggageförlust, stöld etc. etc.

Sådär ja, lite praktiskt information! Undrar ni något nu eller under resans gång, fråga i kommentarfältet så svarar jag så fort jag kan via ett inlägg. I nästa inlägg kan ni läsa om staden jag ska till och exakt vad jag kommer att sysselsätta mig med.

Kram på er
Johanna

Kommentarer
Postat av: Abeldagny

Good site! Good anti-spam protection of guestbook! Keep it up!

2011-07-29 @ 15:13:18
URL: http://abeldagny.blogpaint.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0