happyhappyhappy

Åh jag är verkligen superglad gånger tusen denna kväll efter att ha besökt min volontärplats. Jag kan inte bli mer än nöjd med Associationen. Associationen heter Huchuy Yachaq och ligger i stadsdelen Santiago här i Cusco. Santiago är den av de fyra stadsdelarna som är allra mest fattig i regionen. Och det var märkbart.. Det tar mig ca 30 minuter med buss och 10 minuter att gå för att ta mig dit. Associationen ligger högt högt upp i Anderna och utsikten från Huchuy Yachaq var otrolig. Där ifrån såg man allt allt allt, jag såg mitt hus där jag bor, jag såg alla gator slingra sig, såg katedralen och kyrkorna som små legobitar, jag såg Anderna fläta sig, hus stegra på bergsväggarna. Jag lovar att ta med kameran och fota någon dag. Det slog allt!

Jag välkomnades till Associationen med öppna armar och fick en rundtur av ägaren och grundaren Marlene. Till centret kommer barn i åldrarna 3 - 16 för olika aktiviteter. Det finns ett dagis för de allra minsta (3-6 år) i en avskild del av huset. I resterande rum finns det lekrum, läxrum och biblotek. Många barn kommer till Associationen liknande vårt fritids, för att leka eller få hjälp med läxorna. På centret finns över 100 barn registrerade men det varierade från dag till dag hur många barn som kom. Så fort jag kom dit så flockades barn omkring mig, nyfikna ansikten ploppade upp bakom dörrar, fnissandes. Av en liten flicka fick jag en jättefin nyplockad blomma. Och en annan liten pojke gav mig en stor kram. Det kändes rätt. 

Barnen som går till detta ställe lever under väldigt fattiga förhållanden. Husen i området var fallfärdiga. Det gick att se på barnen att fattigdomen var märkbar då vissa barn var alldeles smutsiga och deras kläder var trasiga och orena. Många utav dessa barn lever även under förhållanden då deras föräldrar dricker eller behandlar dem illa. Och denna Association är den enda i Santiago så den är väldigt viktig för dessa barn. Jag är glad för att få vara en del av den i april och maj. 

Så vad är då mina uppgifter? Ja, över denna arbetsupplevelse är jag överlycklig. Det kan inte bli mer än perfekt och passande för mig. Jag kommer att arbeta med barnen som är 4-6,7,8 år. Jag börjar vid 8 på morgonen och jobbar antingen hela dagen (till 19) eller halva dagen (till drygt 3). Med barnen på dagis kommer jag hjälpa lärarinnan med "undervisningen". Jag kommer att ha hand om den engelska delen för de äldre barnen där de kommer att lära sig genom lekar/sånger och genom att rita exempelvis sin familj. Väldigt väldigt simpelt. För Associationen är det viktigt att engelskan kommer in i barnens liv tidigt. Jag är jätteglad för att jag får chansen att lära ut basic english. Min andra uppgift är något som jag bara kunnat drömma om skulle hända. Jag ska under mina två månader jobba med ett tema. Ett tema som jag tillsammans med barnen OCH deras föräldrar ska stärka i samhället. Temat är barns rättigheter eller på spanska Derechos de los niños. Och ni som känner mig väl vet att jag brinner för det här ämnet. I min ansökan skrev jag om hur jag arbetat med dessa frågor och vikiga artiklar i Barnkonventionen under ett par år och Marlene nappade och tyckte att det var en utmärkt idé för mig att informera och lära ut om ett par av de viktigaste artiklarana under den tiden jag är där. Så under två månader kommer jag tillsammans med barnen, då de är på fritids, arbeta med detta. Sedan kommer jag även träffa föräldrarna tillsammans med Marlene för att få dom insatta i vad barnen ska kunna kräva av dom. Jag är överlycklig. Jag kan knappt förstå det själv. It's like a dream come true. Och jag ska fanemej klara detta!! 

Just nu är klockan mycket här och jag ska gå och sova! Med ett stort smile på läpparna! 
Imorgon ska jag på en City Tour runt om i staden, för att besöka lite kyrkor, olika viktga monument, se historiska arkeologutgrävningar etc. Denna tur är hela eftermiddagen. Så fort jag ha tid över lovar jag att prenta ner rader om allting jag lovat (i en vecka nu.. förlåt)!! 



den lilla blomman från den söta flickan

PUSS OCH KRAM¨

Här finner ni lite information om Huchuy Yachaq:
http://www.huchuyyachaq.org/en/home.htm

Kommentarer
Postat av: Elin Ekman

Åh finaste. Du gör skillnad.

2011-03-16 @ 08:52:05
URL: http://yourcarbon.tumblr.com
Postat av: Elise

Det är nästan så man får tårar i ögonen när man läser att du skall jobba med BK! Vilken dröm att verkligen få göra det i praktiken, tänk va stolta alla Planisar måste vara. Lycka till! :)

2011-03-16 @ 11:08:32
URL: http://ienstadvidhavet.blogg.se/
Postat av: malin

Man blir varm i hjärtat av att veta att du har det bra!

2011-03-16 @ 21:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0