Historien om köpdagen av mitt usb-internet

Som ni säkerligen förstår, då jag uppdaterar varje dag, så har jag köpt internet usb eftersom det var omöjligt att finna ett internetcafé där jag kunde koppla upp mig med min egna dator samt skypa. Men denna process var absolut inte som hemma i Sverige, det lär ha varit det mest avancerade i teknisk väg jag stött på.

I detta landet måste man binda upp sig mot minst sex månader för att kunna köpa ett usb internet. Med enkel matte räknar ni nu ut att jag kommer att behöva betala för de tre månaderna jag inte är här (om jag inte får det sålt). Detta kommer totalt sätt kosta mig över 2000 kronor allt som allt. För att kunna köpa ett internet måste du även ha en bostad eller en fast adress där du kommer att bo dessa sex månader. Du måste även skriva under ett kontrakt på tre olika ställen, tillsammans med ditt fingeravtryck och personnummer att du lovar att följa detta. Avancerat? Ja, men det är inte slut där. De måste ha ett foto på dig (kopia av passet), tillsammans med ytligare en underskrift - samma som den som du undertecknade ditt pass med. De behöver din mail och ditt telefonnummer. Jag sa att jag inte hade någon peruansk mobil och då var Lucy tvungen att ge sitt nummer.  Vi var även tvugna att ta med kvitton på elräkningen. När man senare skrivit under alla dessa papper och blivit godkänd - jajamensan - man kan bli nekad, så var det dags att betala och hämta ut usb:t. Detta gjorde man på två olika ställen. Sedan var det bara att gå hem och redo att användas...

.... ELLER? Självklar inte. När jag kom hem insåg vi att USB chipet inte var aktiverat då det inte anslöt sig till datorn. Så dagen därpå fick vi återigen röra oss mot Movistar för att få det aktiverat. Denna process tog ungefär två timmar eftersom de var tvugna att installera ett program på min dator för att kunna installera usb:t. Detta program är ett program som du vanligtvis inte har på din dator.
Så för mig att köpa ett internet till att börja använda det tog mer än en dag. Bra där systemet i det här landet! Jag kan bli galen på hur saker och ting funkar här. Fullkomligt. Det är verkligen en extrem skillnad från Sverige. Extrem skillnad i många av systemets olika vägar.




Min nya vän. Som funkar när han känner för det...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0