Mys på Plazan

Mm underbar dag här på andra sidan jordklotet! Hade min dagliga spanskaklass mellan 9 - 13 där jag äntligen fick börja med ett nytt tempus. Oregelbundna verb har den senaste veckan tagit kål på mig. Så jävla mycket regler och ännu fler undantag i de olika grupperna. Så onödigt men självklart nödvändigt att lära. Jag får beröm av min konversationslärare nästan varje dag nu, hon tycker att jag utvecklas i språket och allt börjar falla på plats. Det är så jäkla skönt att höra, för jag känner detsamma själv.

Efter skolan var det som berättat meningen att jag skulle på en City Tour. För att kunna göra denna tur så måste man köpa en turist biljett som är brukbar i tio dagar (i denna biljett inkluderas även museumbesök, teaterbösök, bussbiljetter till andra städer etc). Eftersom jag är student så ska jag få min biljett reducerad till halva priset, Orginalpriset ligger på ca 280 kr. Väl på turistbyrån så visade jag upp mitt ISTC kort (som ska vara en garanti för att jag är ungdom o på resande fot) och han i betalkuren sa: Detta kort gills inte. Du måste studera på ett universitet och ha ett intyg från din skola för att kunna köpa till reducerat pris. Och jag tittade på honom som om han var dum i huvudet. Och jag försökte förklara för honom att jag pluggade på Cusco Spanish School och att detta kort skulle fungera på samma sätt som en garanti. Men icke. Jag blev nekad och valde att skita i turen. 

Istället satte jag mig med min medtagna lunch på en parkbänk vid Plaza de Armas och solade. Jag satt där i närmare två timmar för att sola, titta på folk, prata med folk och skriva brev. Det var riktigt mysigt faktiskt. Jag började prata med en peruansk kille, 25 år, som sålde tavlor, vi pratade i närmare en halvtimme om allt möjligt. Givetvis på spanska. Och det var riktigt trevligt faktiskt.
Jag fick även en flyer tilldelad mig av två britter, en tjej och en kille, som gjorde reklam för St. Patricks day. (17 mars) som är en stor fest här i staden. De rekommenderade ett hostel, en irish pub, där det befann sig otroligt många olika nationaliteter varje dag. Jag funderar faktikst på att gå. Verkar riktigt trevligt! Och där kommer jag ju även få möjlighet att träffa andra, backpackers samt volontärer. Kul!
Som sagt satt jag och njöt i två timmar. Det var faktiskt riktigt mysigt. Och jag är på något sätt glad för att jag blev nekad på turistbyrån. När jag kände mig nöjd med mitt parkbänkssittande tog jag en långpromenad hem till huset. Riktigt bra dag! Åh, jag tycker så mycket om livet här. Nu börjar jag komma in i det också. Och jag förstår att jag är här.

Svar på en fråga från min mamma: Hur många invånare bor det i Cusco?
Cusco består av fyra olika stadsdelar: Wancuaq (där jag bor), El Centro de Cusco (där Plazan finns), San Sebastian (södra delen) och Santiago (norra delen). Tillsammans utgör de en yta på 70,015 km2.
Och allt som allt bor det mer än 300 000 invånare i hela regionen samt hundratals backpackers, volontärer och studerande som befinnr sig här. Staden är verkligen enorm, inte alls som jag tänkt mig i storlek.



En bild från idag

Kommentarer
Postat av: Ewa Ekman

Hej vännen!Nu är jag hemma igen från Dubai. Va kul att läsa allt som du har varit med om under tiden. Pratade just med Siv i telefon , hon mår bra trots allt! Hon hälsade så mycket till dig. Jag ska åka till henne och hjälpa henne med planering av begravning mm.Jag har haft det bra i Thailand o Dubai.Igår var jag uppe i världens högsta torn Al Khalifa, det är 828 m högt men man kom inte enda upp. Häftigt var det.Ha det bäst vännen min! Mamma

2011-03-17 @ 20:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0