Tre grymma dagar (varning för långt inlägg)

Hej alla!

Jag har haft en busy vecka och därför inte hunnit sätta mig ner och uppdatera. Men här kommer en fin sammanfattning!

Onsdag 23/3
Som jag berättade i mitt senaste inlägg så var jag bjuden på lunch hemma hos min lärarinna Yessica och hennes familj och det var verkligen trevligt. Hennes familj är alldeles underbar och vi pratade om allt mellan himmel och jord och spanskan flöt på fint. De var jätteintresserade av Sverige och frågade en massa frågor om allt ifrån traditioner, religion till sevärdigheter. Vi åt kött med ris och vid sidan om en sallad med Chocklo (majs a la grande style). Muy rico, som de säger här! Jag har lärt dem att säga mums, så mums är det ordet som används flitigast!
Till efterrätt bjöd jag på Oreo Madness a la Johanna. Krossade oreokakor med vaniljglass och smält nutella. Magiskt! Och familjen slickade bokstavligt sina skålar. Därefter var jag galet mätt och belåten. Mys!
Yessica är 14 år äldre än mig. Och det känns verkligen inte som det. Vi har så jäkla kul ihop vi två.

Torsdag 24/3
Efter skolan drog jag in mot city för att haka på en city tur som besökte viktiga platser och ruiner. Vi var en liten men bra grupp. Jag träffade systrarna Grant från USA, gay-paret från Brasilien, mamma&dotter från USA, ett par från Schweiz samt en holländare. En riktigt bra grupp men en skön ung guide vid namn Julio. Vi skrattade och skämtade mer än lyssnade på vad turen handlade om. Så ärligt talat har jag ingen aning om varför dessa platser var viktiga. Men de e fina bilder. Jag bundade dock med guiden och vi bytte mailadress (ja, här borta har ingen FB) så han får väl köra en privat guidad tur så jag hajjar lite. hehe. Vi hade även riktigt bra väder och platserna vi besökte var magnifika och bjöd på fina vyer. Här är några bilder:





Sacsayhuaman - En befästningsliknande anläggning från inkariket, idag i ruiner.







Puka Pukara - ett fort från Inkatiden





Vacker vy från cusqeñernas viloplats/relaxplats


Efter turen så frågade systrarna Kath och Pattie om jag ville hänga med dom och äta. Och självklart blev jag jätteglad och vi gick till ett ställe som heter El Truco. En restaurang som på dagarna är ett museum. Och det var magnifikt. Med fantastik fin antik inredning och detaljer. Varje bord hade även en flagga som talade om från vilket land sällskapet var ifrån. Vi hade den amerikanska flaggan.
Bara sekunder efter att vi slagit oss ned vid vårt bord så tog ett band plats i mitten av rummet och kommande två timmar bjöds vi på typisk peruansk musik med alla möjliga instrument. Tror de hade minst 6 olika blåsinstrument. Självklart sjöng de till och det bjöds även på dans i färgglada kläder. Kultur av högsta grad. Och tillsammans med tjejerna var det riktigt trevligt. Jättetrevliga. Bilder kommer!

Fredag 25/3
Fredag kväll och jag hade bestämt med Yessica att vi skulle gå ut tillsammans och roa oss och dansa salsa. Vi hade bestämt möte vid 21 men jag drog in till staden redan vid 18 eftersom jag innan hade haft salsaklass i närheten. Jag bestämde mig för att gå till min favorit juicebar (där jag spenderar alla mina pengar.....) och hänga där en stund. Där träffade jag två peruanska killar och jag satte mig vid dom. Och vi hade så jäkla roligt. Riktigt härliga killar med en extrem humor. Vi förflyttade oss även till en lokal pub dit mer eller mindre bara peruaner hittar. Den ligger lokalt mitt i smeten men det finns ingen skylt utanför att den existerar. Riktigt trevligt ställe. Vi drack öl och skrattade. Jag gillar spontanitet. Och självklart bytte vi email adress.
Min sista halvtimma innan jag skulle träffa Yessica satte jag mig på Plaza de Armas. Runt om mig lös husen i bergen upp hela stadskärnan. När jag satt där i min ensamhet så kom en liten flicka som sålde godis fram till mig och gav mig en choklad och menade på att det var en gåva. Och jag tackade så hjärtligt men sa att jag inte ville ha någonting. Men hon insisterade på att jag skulle ta emot den och jag undrade varför hon ville GE en chokladbit till mig. Då pekade hon på en bänk lite länge bort och sa: Det är från honom. Sedan sprang hon iväg fnissandes.
Jag gick bort mot bänken och fick träffa fotbollsspelarna Eduardo och Leonardo från Lima. Hot hot hot. Leo var den som varit så gullig. Är det inte jättefint? Typ sånt som bara händer på film. Haha. Jättetrevliga killar. De är här för att spela för Cuscos herrlag under fyra månader. De har freee pass till alla matcher och jag ska givetvis hänga på dom mycket.
Kvällen med Yessica och hennes vän Ana var supertrevlig. Vi dansade salsa tillsammans med en jäkla massa andra människor i en stor grupp och vi shakade på så svetten rann. Det var härlig stämning på klubben! Och jag längtar redan tills nästa gång då det är dags för salsa.

Puss o kram

p.s. Just nu har vi earth our här och en kvinna utanför skriker "vart fan är mitt ljus" - de har helt och hållet stängt av strömmen här i mitt område. Haha. Sjukt kul. Hon är verkligen jättearg.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Oj, vilka roliga dagar du har haft!!!! jätte kul.Vi hade oxå earth hour, pappa drog ur stora proppen, så huset blev helt svart!Sticker nu iväg och jobbar i en vecka, så jag får kolla bloggen när jag är tillbaka. Lycka till med din sista "spanska-vecka" och ladda på innan volontärarbetet kommer igång.

Love U! Mamma

2011-03-27 @ 15:58:34
Postat av: Elin

Åh, så himla fint med chokladen från flickan från killen. åh åh åh är det enda jag tänker. Livet kan vara fint!!!

2011-03-27 @ 20:40:16
URL: http://yourcarbon.tumblr.com
Postat av: Anonym

hallå, jag undrar en sak bara & skulle va kul om du ville svara o gärna säga varför, jo jag undrar om vem du gillar mest av nomi & ola, vore kul att se vad folk tycker, tyckte de var passande då båda två ses ikväll på tv! :D svara gärna här: http://robinhoods.se/2011/march/ola-vs-noomi-this-or-that.html#comment

2011-03-27 @ 21:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0