För en värdigare framtid

Idag mår jag bättre och jag tror viruset är kortvarigt. Tur det. Jag är dock fortfarande väldigt seg i kroppen och har spenderat dagen inne. Tänkte dock ta en promenad snart, I need air!

Min dag har till stor del gått åt till att förbereda en plan för de områden jag huvudsakligen vill framföra och jobba med, med barnen i Santiago under temat Barns Rättigheter. Det är svårare än vad jag trott. Dels för att jag ska framföra ett budskap till en åldersgrupp jag aldrig arbetat med förut, förskolan, men till största del för att många utav artiklarna i barnkonventionen bryts VARJE dag i dessa barns liv. Det som kanske till den största del gör mig nervös är inte att jobba med barnen. Barn är intellegentare än vad många tror och bär på så mycket kloka ord. Det som gör mig nervös är att möta föräldrarna, för de är dom som bryter mot konventionen och deras skyldigheter gentemot barnen.
Jag har spenderat timmar på olika barnrättssidor för att samla information och leta fram vettiga övningar och det finns så mycket bra material som människor har skrivit för att dela med sig om erfarenheter. Hade jag satt ihop temadagar för barn och deras föräldrar i Sverige hade det varit lättare. Jag vet inte om jag begränsar mig själv i sinnet. Det kanske är lika lätt. Men jag känner att jag måste respektera dessa människor samtidigt som jag bara vill sätta de som behandlar barnen illa på plats och berätta hur det ska gå till. Men det funkar inte så. Tyvärr. Jag måste respektera dom och dom mig. Vi måste finna en balans. Den balansen måste jag leta efter.

Under hela dagen under mitt sökande har jag kastats tillbaka i tiden och tänkt mycket på min tid i Plans Ungdomsråd. Saknaden är enorm. Då jobbade jag för min dröm aktivt varje varje dag. Och tillsammans jobbade vi för en rättvisare framtid och all erfarenhet jag fått därifrån har lett till min chans idag. Och nu när jag fått den här chansen att göra det igen på en aktiv nivå så är jag så jävla lycklig. Det är verkligen det här jag vill syssla med i framtiden och på den här nivån, i dessa samhällen. Och jag vill att det ska bli så bra och jag tror verkligen på att det kommer bli det. Bara jag finner balansen.

All hjälp jag kan få av er läsare eller tips och erfarenheter av detta ämne är mycket välkommet. Även fast man själv arbetar med något som ligger så varmt om hjärtat så kan man alltid lära sig mer och byta erfarenheter. Hade jag kunnat så skulle jag vilja gifta mig med barnkonventionen. Den ligger mig så varmt om hjärtat att jag tjuter av glädje över denna utmaning. Det är verkligen jag till hundra procent.
 


Jag saknar er - fina PUR - jag saknar när vi var ett


p.s. Hur mycket vet egentligen du om Barnkonventionen? Kan du berätta för mig vad den innebär och vilka rättigheter ett barn har? Eller har du också brist på kunskap som över 70% av SVERIGES barn har... Intressera dig för den, jag lovar att din kunskap gör skillnad! Jag kommer snart att synas som skribent på http://www.barnsrattigheter.com/ där du redan idag kan lära dig mer om konventionen. Om du är under 18 vilka rättigheter du har att kräva och som vi som är över 18 är SKYLDIGA att ge plats för.


Kommentarer
Postat av: Elise

Börjar nästan gråta när jag läser texten och ser bilden <3 Saknar PUR jättemycket, saknar att liksom få utlopp för engagemanget och vara en del av något så viktigt.

Lycka till med arbetet, det låter superspännande!

2011-03-22 @ 19:39:46
URL: http://ienstadvidhavet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0