Håll tummarna för att det inte regnar på lördag-tisdag!

  

Idag är det såhär tråkigt väder här. Och det tycker jag är supertrist eftersom jag egentligen skulle iväg på en tur idag till Secret Valley, Ollantautambo och Chichinero. Söndagar är den enda dagen jag kan åka iväg och mitt turistpass slutar gälla nästa lördag. Vilken osis man kan ha! Idag ska jag istället plugga på en massa på alla böjningar jag hitills lärt mig - jag går imorgon in på min sista vecka med spanskastudier. Om det blir uppehåll senare kanske jag drar mig till fotbollsstation för att se killarnas match eller möter upp med några andra i centrum. Men regnet är just nu forsande. Så jag myser hellre med en kopp te här hemma.

Jag har btw bokat min Machu Picchu resa nu. Den kommer att gå av stapeln på lördag och jag kommer att vara borta i fyra dagar. Jag ska göra den traditionella leden, Inka leden. Leden är 82 km lång och jag kommer att gå till fots hela vägen dit och ta tåg hem. Resan inkluderar tre nätters tältning samt alla dagens mål. Jag ska vandra upp och ner för höga berg, genom djungel och genom ruiner. Och jag ser verkligen fram emot det. Ska bli jävligt coolt.



Vad är Machu Picchu? (för er som inte har någon koll på vad jag pratar om)

Machu Picchu (betyder gamla bergstoppen) är en välbevarad förcolumbiansk bergstad här i Peru.
Staden anses ha byggts av inkan Pachacuti omkring 1440 och var bebodd fram till den spanska erövringen 1532. Spanjorerna kom dock aldrig till Machu Picchu och hade inte heller någon vetskap om stadens existens vilket har gjort att staden kunnat bevarats orörd. Arkeologiska fynd visar att detta inte var en vanlig stad, utan snarare ett slags lantställe för inkan och hovet, med ett stort palats och tempel. Det uppskattas att det maximalt kan ha bott cirka 750 personer i staden. Man har funnit 174 skelett, 70 män och 104 kvinnor. Av övriga gravfynd kan man sluta sig till att det var människor av ganska låg status.
Platsen anses ha valts noga med tanke på dess unika läge och geologiska förutsättningar. Den är byggd på en 500 meter hög bergstopp, med stupande sidor åt nästan alla håll. Staden övergavs av inkaindianerna av okända skäl och "glömdes bort", förmodligen på grund av att dess funktion inte längre behövdes efter den spanska erövringen. Staden som med åren kamouflerades av vegetation återupptäcktes av några lokala bönder när en skogsbrand bröt ut och avtäckte delar av berget 24 juli 1911. Detta uppmärksammades av en historiker från Yale University, Hiram Bingham, som kom att skriva en mängd böcker och artiklar om Machu Picchu och därmed gjorde staden känd. Machu Picchu upptogs på Unescos världsarvslista 1983. Staden är även invald som ett utav världens sju nya underverk.

Inkaleden är ett nät av vandringsleder i bergskedjan Anderna. Lederna anlades av Inkafolket.

Visst är det ballt?

puss & kram

Btw, nu ligger jag sju timmar efter er eftersom man här i Peru inte ställer om klockan till sommartid! Sju timmar efter alltså.

Kommentarer
Postat av: Erika Adamsson

Fan vad du är ball johanna. Seriöst. :D

2011-03-30 @ 11:13:03
URL: http://finest.se/adamsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0