Bolivia - La Paz - Platsen jag aldrig glömmer del 1

Av ren spontanitet valde jag att följa med till Bolivia med några vänner från en annan skola. bland annat Nick, min australienska vän, som jag lärt känna via min vandring till Machu Picchu. Bland de andra var de två tyskar, Oliver o Verena samt en hollänska Thilda. Då jag hade två dagars ledigt pga. ledighet för barnen så åkte vi iväg tre hela dagar. Fyra dagar som först skulle förkortas till två och sedan förlängas till sju.

Resan till La Paz var utlovad att ta ca 11 timmar - efter fyra bussbyten, massa dolda skatter och väntan i timmar var vi framme i La Paz 19 timmar senare. Dvs, vi förlorade en hel dag. Men vi fick se destomer av Peru- och Bolivia's fantastiskt vackra natur.

Dag 1
Den första hela dagen spenderade vi på shopping, vi besökte den såkallade Häxmarknaden där man kan köpa örter som sägs bota mot allt möjligt, ex. cancer, hjärtinfarkt, prostata... you name it. Det finns även olika typer av kärleksmediciner. Och däribland även mycket som folket offrar upp till Gudarna. Något som är vanligt, som de säljer, att ha i sitt hus är torkad llama/alpacka. Djuret sägs bringa tur. När bilderna kommer upp här så lovar jag att visa en bild på detta. Det är... mindre nice.
Jag köpte olika symbolikstenar med symboler som sägs bringa tur, lycka, framgång, friskt liv etc. i deras tro. Mycket fint!
Eftermidddagen spenderade vi på en utkiksplats där man kan se utöver hela La Paz. Vi satt där i timmar och såg solen gå ner över bergen. Det var verkligen en trevlig stund. Ett skönt gäng åkte jag med. Även fast jag ansåg att tjejerna var allmänt dryga så hade även de sina stunder då vi alla kunde ha en trevlig stund tillsammans1

Dag 2
Vi spenderade förmiddagen på sightseeing runt om staden. Vi valde den södra rundan som tog oss en bit utanför stadskärnan. Vi fick höra till historia, ekonomi, skolsystem, fattigdom, kultur etc. Vi besökte även en plats kallad Valle de la Luna. Där har bergen formats av sand, regn, blåst o sol. Ett konstverk! Varje topp eller dal har en betydelse. Såklart. Tillexempel så ser en formation ut som en hatt på en kvinnas huvud. Denna formation har blivit verklighet. Så som denna hatt ser ut.. fri tolkning dock.. så ser hattarna som kvinnor av överklass bär idag. det har blivit som en norm att bära. Intressant minst sagt.
Efter turen tog vi ännu en lugn eftermiddag i staden. Gick runt och kollade in olika stadsdelar. Eftersom de var påsk så var iprincip allt stängt, så som museum, så vi valde att titta runt. La Paz är verkligen fint och har allt från de mest ruckliga husen till de allra ståtligaste beroende på vilken stadsdel du befinner dig i. Från antika byggnader med detaljrikedom till moderna glashusbyggnader. Ja, det känns verkligen som man är i två olika städer beroende på om man befinner sig i norr eller söder, öst eller väst. Men vackert äre vart man än går. Dock föredrar jag den antika delen mest, den påminner om Gamla Stan i Sthlm. Och jag äääälskar Gamla stan. och man hittar lätt sina smultronställen - det finns mycket att välja på. För alla olika människotyper.
Dock är La Paz en av de allra fattigaste städerna i hela Sydamerika. Och det märks. mer än tydligt. Det sitter tiggare i VARJE hörn och rånarna är listiga och många. Vi fick uppleva rån flera gånger och det är verkligen otäckt, för man tror att det aldrig ska hända en själv.

Om detta berättar jag i nästa inlägg. Nu ska jag ha en avslutande förmiddag med Nick som ska åka vidare imorgon. Vi ska besöka hans favoritplats för meditation, Temple de la Luna och därefter blir det vegitarisk lunch och en avslutande glass på favoritstället Bembos. En grym avslutning skulle jag vilja säga.

Pussssssss. Kika snart in igen. För det är NU historien om La Paz börjar på riktigt.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Finaste du, rån??!! Usch vad läskigt, glad att du är oskadd! <3

2011-05-03 @ 18:56:52
Postat av: Mamma

Hej lilla gumman! Hur mår du? Det är lite väl mycket "äventyr" just nu tycker jag! Huvudsaken att du mår bra och att du inte är skadad! Vi hörs senare.

Kram kram mamma

2011-05-04 @ 10:58:20
Postat av: malin

svar: åh vad kul att höra hjärtis! :) miss you <3

2011-05-08 @ 22:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0